Μεταβολισμός: Αναβολισμός και Καταβολισμός.

12/12/2016

Τι είναι μεταβολισμός; Τι καταβολισμός και τι αναβολισμός;

 

Ο Μεταβολισμός είναι ένας συνεχής κύκλος, που περιλαμβάνει 2 φάσεις: τον Αναβολισμό και τον Καταβολισμό.

Πάντα, κατά την αέναη αλληλουχία αυτών των 2 φάσεων (του αναβολισμού και του καταβολισμού), πρώτα πραγματοποιείται ο Καταβολισμός και έπειτα ο Αναβολισμός.

 

Ο Καταβολισμός είναι η διαδικασία του μεταβολισμού κατά την οποία γίνεται η διάσπαση των μεγάλων μορίων σε μικρότερα μόρια. Για παράδειγμα, από τις τροφές παίρνουμε πρωτεΐνες, οι οποίες είναι μεγάλα μόρια αποτελούμενα από αλυσίδες αμινοξέων (πεπτιδικές αλυσίδες). Ο οργανισμός δεν χρησιμοποιεί όμως αυτούσιες τις πρωτεΐνες της τροφής ή των συμπληρωμάτων, αλλά φτιάχνει μόνος του αυτές που χρειάζεται από τα διαθέσιμα αμινοξέα, τα οποία βρίσκει μέσα από τον καταβολισμό των πρωτεϊνών σε αμινοξέα.

 

Είναι απαραίτητος ο καταβολισμός;

Ο καταβολισμός είναι απαραίτητος για τον οργανισμό, διότι παράγονται οι «πρώτες ύλες» για την σύνθεση των απαιτούμενων μεγαλομορίων (αναβολισμός), ενώ είναι διαδικασία η οποία παράγει ελεύθερη ενέργεια, μέρος της οποίας γίνεται ΑΤΡ.

 

Ο Αναβολισμός από την άλλη είναι η φάση του μεταβολισμού στην οποία εντάσσονται όλες οι βιοσυνθετικές διεργασίες του οργανισμού, κατά τις οποίες τα κύτταρα συνθέτουν τα δικά τους μεγάλα μόρια από τα μικρότερα και απλούστερα. Για παράδειγμα, όταν ο οργανισμός χρειάζεται κάποια πρωτεΐνη, την συνθέτει από τα αμινοξέα που πήρε από τον καταβολισμό των πρωτεϊνών της τροφής.

 

Είναι απαραίτητος ο αναβολισμός;

Ο αναβολισμός είναι απαραίτητος για την αύξηση του μεγέθους και τον πολλαπλασιασμό των κυττάρων, για την αντικατάσταση των κατεστραμμένων ή νεκρών κυττάρων και για την δημιουργία αποθεμάτων ενέργειας. Ωστόσο, αντίθετα από τον καταβολισμό κατά τον οποίο παράγεται ενέργεια, ο αναβολισμός χρειάζεται ενέργεια για να γίνει, την

οποία την βρίσκει από την απελευθερωμένη ενέργεια που δημιουργήθηκε κατά τον καταβολισμό.

 

Εικόνα: Η αέναη αλληλουχία μεταξύ αναβολισμού και καταβολισμού, που μας κάνει τον μεταβολισμό (Mougios, 2006).

 

Πηγή: http://www.basetraining.gr

Tags:

Please reload

Please reload

Please reload

Ακολουθήστε το FitnessDiary στο Facebook, Instagram και Twitter

Πώς να μην μένεις στα …μπρόκολα, αλλά να έχεις και τέλειους κοιλιακούς

14/12/2019

Τι οφέλη έχουν τα κυδώνια και πώς θα τα φας; Η εποχή τους μόλις ξεκίνησε

21/11/2019

Θερμίδες. Yπολογίστε πόσο πρέπει να τρώτε

21/11/2019

Πρωινό Κολοκύθας με νιφάδες βρώμης

21/11/2019

1/13
Please reload